دلایل ریزش مو
نوشته شده توسط : iran find

 

دلایل ریزش مو

تعداد موهای هرشخص درزمان تولد معلوم شده و به هيچ عنوان ازآن بيشترنمی شود (واين مطلب بستگی به تغذيه، شيوه زندگی فرد و ميزان دريافت ويتامين در رژيم غذیی اش ندارد) ولی قطر تار مو از طفوليت تا بلوغ افزايش می يابد.

در زمان بلوغ خط موی سر (Hair Line) بسيار پیین است ولی اين خط مو تا سن 20 الی 22 عقب نشينی کرده (بالاتر می رود) و پس از آنکه به حد يک مرد بالغ رسيد متوقف شده و از آن به بعد ثابت می ماند. البته اگر فرد دارای زمينه ژنتيکی برای ريزش مو باشد (کاشت مو در اصفهان)(يعنی قرارباشدکه درآينده طاس گردد و بدين وضعيت ريزش موی مردانه (Androgenetic Alopecia) و يا طاسی معمولی (Common Baldness) و يا طاسی با طرح مردانه (Male Pattern Baldness(MPB)) اطلاق می شود) اين عقب نشينی متوقف نشده و همچنان ادامه خواهد داشت. نکته مهم اين است که MPB در خانم ها نيز ديده شده ولی طرح آن اندکی متفاوت با آقايان می باشد.

MPB فرآيندی است که موجب تغییراتی در فوليکول های موی ترمينال (نه موی ولوس) می گردد. در طی اين پروسه موهای توليد شده بتدريج نازکتر، کوتاهتر و ضعيف تر شده و در نهايت موهای بسيار نازک و تقريباً نامشخص بدست آمده که آن هم در نهايت مرده و می افتند. سه عامل برای بروز MPB ضروری است: ژن عامل طاسی مردانه، وجود هورمون های مردانه به اندازه کافی وگذشت زمان.

 1) ژن عامل طاسی مردانه:

DNA يک نوع مولکول حياتی در هسته سلول های جانداران است که صفات وراثتی را از نسلی به نسل ديگر منتقل می کند. هر مولکول DNA از هزاران قطعه کوچک تشکيل شده است که به آنها ژن (Gene) می گويند و هر ژن مسئول بروز يک صفت ارثی است. کروموزوم ها هميشه بصورت جفت وجود داشته که از هر جفت کروموزوم يکی از پدر و ديگری از مادر به فرد انتقال داده می شود. انسان دارای 23 جفت کروموزوم (يعنی درحقيقت 46 عددکروموزوم) است. ژنتيک آلوپسی آندروژنتيک (طاسی با طرح مردانه) بسيار پيچيده بوده و بيش ازيک ژن در بروز آن دخالت دارند (يعنی اين عارضه چند ژنی يا پلی ژنيک Polygenic است).(خانه مو در اصفهان)

ژن مسبب طاسی با طرح مردانه می تواند از پدر يا مادر به ارث برده شود ولی به دلايل نامعلوم سمت مادری فرد از نظر تأثيرپذيری اندکی اهميت بيشتری نسبت به سمت پدری دارد. ژن عامل بروز طاسی با طرح مردانه از نوع ژن غالب (Dominant) بوده ولی برخلاف ساير بيماری های ژنتيکی دارای ژن غالب (که به محض انتقال ژن به فرد، آن بيماری رخ می دهد) در طاسی با طرح مردانه صرف وجود ژن برای بروز طاسی کافی نبوده و وجود هورمون های مردانه و عامل زمان نيز در رخداد آن دخيل هستند اگر چه استرس و فاکتورهای نامعلوم ديگر نيز در اين ميان دخالت جزئی دارند. به بيان ساده تر اين امکان هست که مردی دارای پدر و عموهای کاملاً طاس بوده ولی خود وی فقط اندکی طاس باشد زيرا عوامل ديگر را که برای بروزطاسی با طرح مردانه لازم است (مانند هورمون های مردانه) ندارد.(مرکز تخصصی کاشت مو در اصفهان)
هيچکدام ازژن های مسئول بروز طاسی با طرح مردانه تا بحال شناسیی نشده اند و اين به آن معنی است که هيچگونه درمان ژنتيکی (ازنظرمهندسی ژنتيک) برای درمان طاسی باطرح مردانه درحال حاضر و در سال های نزديک در دسترس نخواهد بود.





:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 آبان 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: